Sunday 4 May 2014

PUSAT DAKWAH DAN KEBUDAYAAN

1.  PUSAT DAKWAH ISLAM

Pusat Dakwah Islam, sebuah mercu tanda bersejarah di tengah-tengah bandar Houston, salah satu bandar terbesar Amerika. Pusat Dakwah Islam ditubuhkan untuk meneroka sejarah yang kaya dengan budaya Islam. Bangunan ini telah menjadi sebuah institusi Islam, yang pertama seumpamanya di kawasan bersejarah pusat bandar Houston dengan menyampaikan imej Islam yang sebenar.


http://islamicdawahcenter.org/

2.  PUSAT KEBUDAYAAN ISLAM NEW YORK.
Pusat Kebudayaan Islam New York adalah bangunan pertama didirikan sebagai sebuah masjid di bandar New York dan pusat kebudayaan Islam di kota kecil di Manhattan, New York, Amerika Syarikat. Pusat Kebudayaan Islam ini adalah masjid yang pertama dibina di New York. Pusat ini masih digunakan untuk ibadah solat. Ia mengandungi dua unsur utama yang melambangkan sebuah rumah ibadat Islam: sebuah masjid dan sebuah menara.


http://en.wikipedia.org/wiki/Islamic_Cultural_Center_of_New_York

3.  PERSATUAN ISLAM AMERIKA UTARA

Persatuan Islam Amerika Utara (Islamic Society of North America, ISNA) yang bertapak di Plainfield, Indiana, Amerika Syarikat, ialah sebuah pertubuhan penaung Muslim yang disifatkan dalam media sebagai pertubuhan Islam terbesar di Amerika Utara.

Tujuan pertubuhan tersebut adalah untuk menjadi pertubuhan Islam penyatu dan menyumbang kepada kesejahteraan masyarakat Muslim.


http://ms.wikipedia.org/wiki/Persatuan_Islam_Amerika_Utara


4.  PUSAT ISLAM WASHINGTON.

Pusat Islam Washington ialah sebuah masjid dan pusat kebudayaan Islam di Washingston, Amerika Syarikat. Dibuka pada tahun 1957 dan merupakan pusat islam terbesar di Dunia Barat. Pusat ini pernah dilawati oleh tokoh - tokoh terkenal termasuklah Presiden George W. Bush pada 17 september 2001. Selain masjid, Pusat ini juga mempunyai perpustakaan dan kelas yang mengajar ilmu Islam dan ilmu bahasa Arab.


http://ms.wikipedia.org/wiki/Pusat_Islam_Washington


5.  PUSAT KAJIAN PEMBANGUNAN ISLAM

Di luar negara, International Institute of Islamic Thought (IIIT) di Herndon, Amerika Syarikat menumpukan kepada isu-isu umum pemikiran Islam.


http://utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2005&dt=0520&pub=utusan_malaysia&sec=rencana&pg=re_01.htm&arc=hive



6.  Pusat Islam di Beverly Hills Selatan California



 

7.  Persatuan Islam Greater Houston,Texas



8.  Pusat Islam Albuquerque, New Mexico




9.  Pusat Islam Lehigh Valley, Whitehall,Pennsylvania.




10.  Pusat Islam Greater Charlotte, Carolina Utara




11.  Pusat Islam Amerika di Dearborn, Michigan



 

12.  Pusat Islam New England.




13.  Pusat Islam Sharon




14.  Persatuan Islam Memphis,Tennessee




15.  Pusat Islam Evansville, Indiana.



http://www.usembassymalaysia.org.my/bnet/muslimlife_bahasa.pdf









No comments:

Post a Comment